32-540 Trzebinia
Osiedle Gaj 32
Temat kompleksowy: Powrót ptaków
Temat dnia: Witamy ptaki
cele:
„Jaskółka” – ćwiczenia grafomotoryczne. „Pięciolatek – Razem poznajemy świat” – grafomotoryka s.58./
„Dmuchamy na piórka” – ćwiczenia oddechowe. Wyciągamy rękę przed siebie, kładziemy na wewnętrznej dłoni piórko lub kawałek kartki i dmuchamy jak najdalej.
„Ptaszki”– zabawa z elementem podskoku.
Dzieci poruszają się poskakując obunóż, na hasło: ptaszki zbierają ziarenka przysiadają i uderzają paluszkami o podłogę.
„Spłoszone wróble” - zabawa z elementem biegu.
Dzieci - wróbelki poruszają się po dywanie i biegają w różne strony, rękoma naśladują latanie. Spłoszone przez miauknięcie kota (głosem naśladuje rodzic) ustawiają się pod ścianą lub szafkami. Gdy kota już nie słychać wróbelki biegają dalej.
Rozmowa z dziećmi na podstawie ilustracji z książki „Pięciolatek – Razem poznajemy świat” cz.3,s.32,:
- Jaką mamy teraz porę roku?
- Po czym można poznać, że to już wiosna?
- Co słychać dookoła?
Posłuchajcie teraz, kogo słychać w okolicy...
https://www.youtube.com/watch?v=6EEyZzRAYlw&ab_channel=BarbaraUrba%C5%84ska
Słuchanie opowiadania pt.: „Ptasie sprawki”
Słońce świeciło coraz cieplej, na drzewach pojawiały się zielone pąki i trawka się zazieleniła.
Wokoło pachniało wiosennym powietrzem. Na płocie siadły dwa wróble, aby po długiej
zimie wygrzewać się w promieniach wiosennego słońca.
Nagle usłyszały jakieś odgłosy, szum skrzydeł i zobaczyły, że na gałązkę usiadły dwa ptaki,
a jeden usiadł na dachu domu. Wróble poznały wśród nich bociana, szpaka, jaskółkę
i ucieszyły się bardzo, że już wróciły z ciepłych krajów. Lecz jaskółka, szpak i bocian zamiast
też się cieszyć, zaczęły robić wróblom wyrzuty za to, że kiedy ich tu nie było nie dopilnowały
gospodarstwa i że wszędzie jest wielki nieporządek.
A wróble na to:
- No w czym tu nasza wina?
- W czym, w czym, w czym?
Jaskółka na to – pit, pit, pit! – Jak odlatywałyśmy jesienią pełno było zboża w stogach, na
polach, a gdzie jest teraz?
Pit, pit, pit! – pyta jaskółka.
- Tit, tit, tit! – drzewa były całe w kolorowych listkach, a teraz są puste. Swoim tit, tit, tit muszę
budzić listek za listkiem – rzekł szpak.
- Kle, kle, kle! – wszędzie pusto nic nie ma do jedzenia, musimy głodować kle, kle, kle!
– powiedział bociek.
A potem wszystkie dodały rozgniewane:
- Ach te wróble to ziółka, widać, że niczego nie pilnowały. Przez zimę wszystko zjadły
i zmarnowały?
Wróble na to chórem:
- W czym tu nasza wina?W czym, w czym, w czym?.
Same byście spróbowały zostać u nas na zimę, kiedy mróz i śnieg, gdy nie ma nic do jedzenia!
Ptaki zaczęły się kłócić i nic nie wiadomo jak długo by to trwało, gdyby nie Ania, która
wracała właśnie ze szkoły i usłyszała sprzeczki ptaków.
- Wróble tu niczemu nie są winne – powiedziała.
- Pit, pit, pit! – A gdzie jest zboże? – spytała jaskółka.
- Zboże rolnicy zwieźli do swoich zagród.
- Kle, kle, kle, a co się stało z pięknymi kolorowymi liśćmi?
- Liście spadły z drzew, gdy tylko zima do nas przyszła. Więc już dłużej się nie kłóćcie i zawrzyjcie
zgodę, a ja i moi koledzy nakarmimy was i pomożemy zbudować gniazda.
Szpakowi dzieci zrobiły budkę z drewna i przybiły do drzewa.
Bocianowi uzbierały gałązek i siana, a on uwił gniazdo na dachu.
Jaskółce przyniosły mokrego piasku, z którego ulepiła sobie gniazdko pod dachem.
Od tego czasu ptaki się już nie kłóciły, zapanowała zgoda, a dookoła rozlegał się wesoły
śpiew szczęśliwych ptaków. W zbudowanych gniazdkach samiczki wysiadywały jaja.
Rozmowa na temat opowiadania:
- Jakie ptaki przyleciały do nas z ciepłych krajów?
- Co powiedziały ptaki?
- Kto pomógł skłóconym ptakom?
- Czy dzieci dobrze postąpiły?
Zabawa ruchowa orientacyjno – porządkowa „Znajdź swoje mieszkanie”
Do zabawy zapraszamy domowników. Dzielimy się są na trzy grupy: szpaki, jaskółki i bociany. Każda grupa /ptaki/ wydaje
charakterystyczne głosy:
Jaskółki – pit, pit, pit!
Szpaki – tit, tit, tit!
Bociany – kle, kle, kle!
Rodzic umieszcza w trzech miejscach pomieszczenia ilustracje domów ptaków. Gniazdo bociana i jaskółki oraz budkę szpaka. Zadaniem ptaków /dzieci/ jest trafić do swego mieszkania /gniazda/.
Dzieci wraz z domownikami biegają po pokoju wydając charakterystyczne dla danego gatunku ptaków odgłosy. Na
przerwę w muzyce szukają swoich gniazd i ustawiają się przed nimi. Rodzic sprawdza,
czy właściwie ptaki trafiły do swoich domów prosząc dzieci, aby odezwały się swoim charakterystycznym
głosem np. bociany – kle, kle, kle!
Zabawę powtarzamy kilka razy.
Wykonajcie zadanie z książki „Pięciolatek – Razem poznajemy świat” cz.3,s.32
To już ostatni scenariusz, który dla Was przygotowałam. Od wtorku grupę przejmuje pani Monika.
Dziękuję bardzo za współpracę, za wspólną zabawę i naukę Wam kochane przedszkolaki, a także Waszym najbliższym.
Pozdrawiam Was serdecznie, pani Magda
32-540 Trzebinia
Osiedle Gaj 32