REKRUTACJA 2025/2026
Opcje widoku
Ikona powiększania tekstu
Powiększ tekst
Ikona pomniejszania tekstu
Pomniejsz tekst
Ikona zmiany kontrastu
Kontrast
Ikona podkreślenie linków
Podkreślenie linków
Odnośnik do DEKLARACJA DOSTĘPNOŚCI
DEKLARACJA DOSTĘPNOŚCI
Resetowanie ustawień
Reset

Logopeda

Kiedy z dzieckiem udać się̨ do logopedy?

Pytanie, czy i kiedy z dzieckiem udać się̨ do logopedy, jest zagwozdką niejednego rodzica i opiekuna dziecka. Zazwyczaj do gabinetu specjalisty zmartwiona mama i tata udają się dopiero, gdy jakiś objaw zaczyna ich niepokoić w zachowaniu dziecka. Nie ma jednak żadnych przeciwskazań, aby do logopedy udać się z dzieckiem profilaktycznie.

Zaburzenia, opóźnienie i nieprawidłowości rozwoju aparatu mowy możesz zauważyć już w ciągu pierwszych miesięcy życia dziecka.

Rodzicu udaj się do logopedy, gdy zauważysz, że dziecko:

· nie głuży,

· nie gaworzy,

· nie nawiązuje kontaktu wzrokowego,

· nie reaguje na mowę i głos rodziców oraz innych osób z najbliższego otoczenia,

· mówi niezrozumiale albo bełkotliwie,

· nie mówi wcale, · mówi, ale nie wzbogaca słownictwa,

· mówi, ale tylko w domu, a w innych miejscach (przedszkole) nie odzywa się,

· oddycha przez usta,

· ma trudności ze spożywaniem pokarmów,

· obficie ślini się,

· ssie palce,

· jest nadwrażliwe na bodźce (światło, dźwięk).

 

Kiedy do logopedy z 2-latkiem i roczniakiem?

Niezwłocznie udaj się do logopedy z dwulatkiem, który nie zaczyna mówić np. „mama pić”, „tata daj”.

A z roczniakiem wtedy, gdy nie mówi prostych słów, takich jak „mama”, „tata”, „baba”.

Kiedy do logopedy z 3-latkiem? Do logopedy z trzylatkiem idź, jeśli nie składa on zdań i nie poszerza zasobu słów. Jeśli zastępuje głoski innymi (substytucje), np. zamienia „i” na „j”, „w” na „f”, „k” na „t”, „g” na „d”, „ź” na „ś”, „d” na „t”.

Kolejny sygnał do udania się z trzyletnim dzieckiem to logopedy to wkładanie języka pomiędzy zęby podczas mówienia. Jeśli dziecko ma trudności w wykonywaniu ćwiczeń języka (oblizywanie ust, dotykanie czubkiem języka do górnych zębów), też idź z nim do logopedy.

Co powinno nas martwić u dziecka w wieku od 4 lat do ukończenia 5 roku życia?

· dziecko zastępuje głoski syczące s, z, c, dz głoskami szeregu ciszącego ś, ź, ć, dź,

· podczas mówienia wsuwa język między zęby,

· mowa dziecka brzmi jak mowa bajkowego Kaczora Donalda.

Co powinno nas martwić u dziecka w wieku od 5 lat do ukończenia 6 roku życia?

· dziecko nadal zastępuje głoski sz, rz, cz, dż głoskami szeregu syczącego s, z, c, dz lub szeregu ciszącego,

· dziecko, które zbliża się do 7. urodzin, zamiast r wymawia l,

· zamienia inne głoski.

Kiedy do logopedy?

Najlepsza pora Każde dziecko rozwija się w nieco innym tempie.

Jeśli jednak obserwujesz jeden z dwóch podanych poniżej (albo oba naraz) objawów, do specjalisty udaj się niezwłocznie: · Twoje dziecko ma problemy ze słuchem. Nie słyszy dźwięku dzwonka do drzwi? Podkręca radio? Nie reaguje na nawoływanie? Jeśli dodatkowo dostrzeżesz, że maluch notorycznie chrapie w nocy oraz chodzi z otwartą buzia – to znak, byś udał się z nim do logopedy.

· Twoje dziecko nie wymawia głosek. Zniekształca wyrazy. Mówi niezrozumiale dla otoczenia. Mówi za wolno. Mówi za szybko. Mówi monotonnie i bez melodii. Ma ubogie słownictwo. To znak, że trzylatek oraz starsze dziecko powinno iść na diagnozę do logopedy. Jeśli dodatkowo, twój maluch mówi tylko do wybranych osób, a z innymi nie komunikuje się ani słowem, jego wypowiedzi są nieadekwatne do sytuacji, nieprawidłowo stosuje formy gramatyczne, w twojej głowie powinna zapalić się czerwona lampka.

Jak wspomagać rozwój mowy dziecka?

Wiemy, że prewencja to podstawa, dlatego podpowiadamy, co robić, aby od urodzenia wspierać rozwój mowy dziecka:

· czytaj dziecku na głos książeczki dostosowane do wieku, np. bajki i baśnie,

· puszczaj piosenki dedykowane maluchom,

· śpiewajcie wspólnie piosenki,

· ucz dziecko wierszyków,

· naśladuj głosy zwierząt,

· nazywaj przedmioty, pokazuj świat i objaśniaj zależności w nim zachodzące – wszystko prostym językiem, wyraźnie, powtarzając najważniejsze słowa,

· jeśli dziecko powie jakiś wyraz nieprawidłowo, powtórz to słowo poprawnie kilka razy, ale nie zmuszaj malucha do ponownego powiedzenia. Niech się osłucha, a wypowie dane słowo w czasie, który uzna za stosowny,

· układaj zdania w rymy, np. „Oh, oh, oh, kozioł wozem wozi groch”,

· recytuj wierszyki, wyklaskując rytm.

Pamiętaj, by konsultacji z logopedą nie odkładać na później. Nie ma bowiem sztywno określonego czasu, kiedy z dzieckiem udać się̨ do logopedy. Jeśli nie jesteś specjalistą w dziedzinie rozwoju mowy, nigdy nie będziesz mieć pewności, czy coś, co może wydawać ci się małym zaburzeniem w rozwoju, nie będzie skutkować rozwojem bardziej poważnego problemu. Jeśli zatem cokolwiek niepokoi cię w procesie rozwoju swojego dziecka, poszukaj specjalisty w bliskiej okolicy i umów się na konsultację z logopedą w poradni lub w  przedszkolu.

 

Data dodania: 2022-05-06 09:14:02
Data edycji: 2022-09-08 18:20:39
Ilość wyświetleń: 326

Partnerzy

Bądź z nami
Aktualności i informacje
Biuletynu Informacji Publicznej
Logo Facebook
Facebook
Biuletynu Informacji Publicznej