32-540 Trzebinia
Osiedle Gaj 32
System edukacji ma zapewnić równe szanse i stwarzać możliwość realizowania swojego potencjału wszystkim uczniom, niezależnie od stopnia ich sprawności, umiejętności i potencjału rozwojowego.
Rewalidacja jest bardzo ważnym elementem pomocy udzielanej dzieciom posiadającym orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego.
Zajęcia z zakresu rewalidacji przysługują uczniowi niezależnie od etapu edukacji i rodzaju placówki, do której uczęszcza, a podstawę ich uruchomienia stanowią zapisy w orzeczeniu wydanym przez poradnię psychologiczno-pedagogiczną.
Celem oddziaływań rewalidacyjnych jest maksymalizowanie potencjału rozwojowego dziecka. Prowadząc rewalidację, zmierzamy do jak największego usamodzielnienia dziecka i możliwie pełnego jego uczestnictwa w społeczeństwie.
Cel ten możemy osiągnąć poprzez: rozwijanie mocnych stron dziecka i wykorzystywanie ich jako bazę do dalszej pracy, maksymalne usprawnianie najsilniejszych funkcji, korygowanie stwierdzonych zaburzeń, dynamizowanie rozwoju poprzez wykorzystywanie naturalnych sytuacji i aranżowanie przestrzeni do nabywania, rozwijania i ćwiczenia umiejętności.
Na zajęciach stosujemy: indywidualizację oddziaływań – dostosowanie ich do potrzeb i możliwości dziecka, wczesną diagnozę – jak najszybsze stwierdzenie nieprawidłowości zwiększa szanse na udzielenie efektywnej pomocy, normalizację życia – zastosowanie rozwiązań i środków, które umożliwią osobie z niepełnosprawnością uczestnictwo w życiu społecznym na równi z osobami bez niepełnosprawności, wielospecjalistyczność – współpraca pomiędzy specjalistami z różnych dziedzin, współpracę z rodzicami w procesie rewalidacji, podmiotowe traktowanie dziecka, nastawienie na sprawczość i samodzielność, wspieranie, a nie wyręczanie.
W pracy z uczniami z niepełnosprawnościami szczególne znaczenie mają metody umożliwiające uczenie przez działanie i bezpośrednie doświadczanie, wykorzystujące ruch i funkcjonowanie zmysłów. Do takich metod możemy zaliczyć:
Metodę Ruchu Rozwijającego Weroniki Sherborne – poprzez zróżnicowane zabawy i ćwiczenia pozwala na doświadczanie ciała oraz własnej osoby w relacjach z innymi, Programy Aktywności Knillów – rozwijają świadomość ciała oraz kompetencje komunikacyjne, Edukacja przez ruch, Gimnastyka twórcza Rudolfa Labana, program Ruch dla Uczenia się – wykorzystując ruch i rytm, rozwijają procesy poznawcze i percepcję, metody komunikacji wspomagającej i alternatywnej – pozwalają rozwijać kompetencje językowe i komunikacyjne, metody rozwijające percepcję wzrokową i słuchową, np. trening słuchowy, wychowanie słuchowe, Program Rozwoju Percepcji Wzrokowej M. Frostig – szczególnie ważne w pracy z dziećmi z niepełnosprawnościami sensorycznymi, metody rozwijające kompetencje społeczne, np. trening umiejętności społecznych, arteterapia i animaloterapia, terapię ręki oraz integrację sensoryczną.
Nasza placówka podążając za potrzebami wychowanków oferuje zajęcia rewalidacyjne oraz korekcyjno-kompensacyjne w ramach godzin pracy przedszkola, oparte o wytyczne zawarte w opinii czy orzeczeniu o potrzebie kształcenia specjalnego wydaną przez poradnię psychologiczno-pedagogiczną.
Rodzicu, jeśli niepokoi cię zachowanie twojego dziecka, nie rozumiesz jego przyczyn, porozmawiaj z nauczycielem, który prowadzi jego grupę przedszkolną lub z oligofrenopedagogiem w naszym przedszkolu.
Zajęcia z rewalidacji i korekcyjno-kompensacyjne w naszej placówce prowadzi
mgr Iwona Głogowska-Godek nauczyciel nauczania wczesnoszkolnego i przedszkolnego , nauczania zintegrowanego oraz nauczyciel edukacji i rehabilitacji osób z niepełnosprawnością intelektualną- oligofrenopedagog z 20 letnim stażem pracy.
Zapraszam do kontaktu bezpośredniego w przedszkolu, pod numerem telefonu 32 7118 666 lub pod nr prywatnym 606-283-649.
32-540 Trzebinia
Osiedle Gaj 32