REKRUTACJA 2025/2026
Opcje widoku
Ikona powiększania tekstu
Powiększ tekst
Ikona pomniejszania tekstu
Pomniejsz tekst
Ikona zmiany kontrastu
Kontrast
Ikona podkreślenie linków
Podkreślenie linków
Odnośnik do DEKLARACJA DOSTĘPNOŚCI
DEKLARACJA DOSTĘPNOŚCI
Resetowanie ustawień
Reset

Wspieranie rozwoju dziecka w wieku przedszkolnym

Wspieranie rozwoju dziecka w wieku przedszkolnym

 

Wiek przedszkolny (między 3 r. ż. a 7 r. ż.) to okres niezwykle intensywnego rozwoju społecznego, emocjonalnego, poznawczego i ruchowego. Dziecko uczy się funkcjonować w środowisku innym niż rodzinne. Musi sprostać wielu wyzwaniom – rozstanie z rodzicami, nawiązanie nowych relacji z dorosłymi, rówieśnikami i dziećmi starszymi, dostosowanie się do zasad panujących w grupie przedszkolnej, podjęcie nowych zadań związanych z funkcjonowaniem w przedszkolu pod okiem wychowawców. Dzięki nowym umiejętnościom i zdobyczom dziecko staje się coraz bardziej samodzielne i niezależne.

Każde dziecko rozwija się w swoim indywidualnym tempie, rozwój jest jednostkowo nieco zróżnicowany. Zadaniem rodziców i wychowawców jest nieustanne wspieranie i stymulowanie wszechstronnego rozwoju dziecka według jego własnych możliwości, kompetencji i umiejętności. Warto jednak podkreślić, że w psychologii rozwojowej istnieją pewne ramy, które pozwalają określić, czy dane zachowanie mieści się w normie rozwojowej, czy też wymaga specjalistycznych oddziaływań.

Na etapie edukacji przedszkolnej mogą pojawić się różnorakie problemy i trudności, które warto skonsultować ze specjalistą, aby jak najwcześniej wdrożyć odpowiednią pomoc. Obszary, które wymagają szczególnej troski i uwagi to m. in.:

  • mowa – opóźnienie rozwoju mowy, jąkanie, mutyzm wybiórczy (np. dziecko mówi w domu, a nie rozmawia w przedszkolu), wady wymowy, nieprawidłowy rozwój mowy (np. ubogi zasób słów, wypowiedzi niegramatyczne, trudności w rozumieniu mowy);
  • motoryka duża – ominięcie lub opóźnienia w osiąganiu kluczowych umiejętności, unikanie niektórych aktywności, niezgrabność ruchowa (dziecko potyka się, przewraca), zmniejszenie precyzji ruchów docelowych, zaburzenia koordynacji wzrokowo – ruchowej, wiotkość, trudności z utrzymaniem równowagi, szybka męczliwość;
  • motoryka mała – nieprawidłowy chwyt i siła nacisku narzędzia pisarskiego, obniżone umiejętności posługiwania się przyborami, niechęć dziecka do rysowania, klejenia, wycinania, trudności w samoobsłudze, opóźniony rozwój wykonywania ruchów celowych;
  • emocje – lękliwość, nadmierne i nieadekwatne reakcje emocjonalne na różne zdarzenia, zachowania agresywne;
  • funkcjonowanie społeczne – brak kontaktu wzrokowego, trudności z inicjowaniem relacji rówieśniczych, konfliktowość, wycofanie społeczne;
  • sfera poznawcza – problemy ze skupieniem uwagi, nadruchliwość, trudności w kształtowaniu myślenia przyczynowo – skutkowego, w zrozumieniu poleceń złożonych, zaburzenia percepcji wzrokowej (problemy z rozpoznawaniem kształtów, odnajdywaniem szczegółów na obrazku, wyodrębnianiem figury z tła), zaburzenia percepcji słuchowej (kłopoty z różnicowaniem dźwięków z otoczenia, mylenie podobnych słów), zaburzenia orientacji w przestrzeni i lateralizacji;
  • żywienie – utrwalona niechęć do jedzenia, wybiórczość pokarmowa;

Wnikliwa obserwacja zachowań dziecka, wczesna diagnoza i szybkie reagowanie zdecydowanie zwiększają szansę dziecka na wyrównanie deficytów i umożliwienie mu prawidłowego rozwoju!

 

Rodzicu, skorzystaj ze wsparcia psychologa w przedszkolu, gdy:

  • nie jesteś pewny, czy rozwój dziecka przebiega prawidłowo;
  • niepokoi Cię zachowanie dziecka;
  • wychowawca zgłasza niepokojące zachowania dziecka;
  • dziecko cierpi na chorobę przewlekłą typu padaczka, cukrzyca itp.;
  • nie wiesz, w jaki sposób poradzić sobie z trudnym zachowaniem dziecka;
  • zmagasz się z problemami osobistymi, problemami w związku, które rzutują na funkcjonowanie dziecka;
  • rodzina dotknięta jest przemocą, chorobą alkoholową, doświadcza innych sytuacji trudnych, bądź traumatycznych.

 

Opracowanie:

mgr Longina Woszczek – Stach

Psycholog

 

Data dodania: 2023-03-07 14:04:57
Ilość wyświetleń: 272

Partnerzy

Bądź z nami
Aktualności i informacje
Biuletynu Informacji Publicznej
Logo Facebook
Facebook
Biuletynu Informacji Publicznej