32-540 Trzebinia
Osiedle Gaj 32
Drodzy Rodzice!
Ten tydzień zajęć w przedszkolu poświęcony był książkom i miejscom, w których można je znaleźć. Dzieci poznały też etapy powstawania książki od pisarza do czytelnika.
Codziennie czas umilała powitanka „Rano w naszej grupie”, która wprowadzała przedszkolaki w dobry dzień.
W poniedziałek dzieci słuchały kolejnej opowieści o przygodach Heli i Leona zatytułowanej „Dbamy o książki”, która stała się początkiem rozmów na temat sposobów troszczenia się o książki, wartości, jakie niesie ich czytanie, oraz zabaw językowych. Sześciolatki wykonały obrazkową mapę myśli „Jak dbać o książkę”, opowiadały o swoich ulubionych bajkach i baśniach, oglądały i układały książki w kąciku bibliotecznym w sali przedszkolnej, na podstawie wylosowanych przedmiotów wymyślały tytuły i treść bajki lub opowieści, starały się naprawić zepsute książki oraz trenowały ciało podczas ćwiczeń gimnastycznych. We wtorek dzieci tworzyły mapę myśli, na której zapisywały lub rysowały odpowiedzi na pytanie „Gdzie mieszka książka?”, słuchały wiersza A. Filipkowskiej pt. „Książka”, wykonały plakat związany z zasadami zachowania się w bibliotece, stworzyły w sali kącik zatytułowany „Drugie życie książki”. Tego dnia sześciolatki poznały również literę F, f pisaną i drukowaną, ćwiczyły słuch fonematyczny oraz umiejętności grafomotoryczne podczas różnego rodzaju zabaw dydaktycznych i ruchowych, a także działań w kartach pracy. W środę przedszkolaki układały historię książki od pisarza do czytelnika, rysując ją na brystolu, poznały znak odejmowania, brały udział w zabawie matematyczno-ruchowej „Księgarnia”, ćwiczyły odejmowanie i liczenie podczas zabawy „Ile to książek?”, odwzorowywały układ i liczbę przedstawionych na karcie książek za pomocą kredek, ćwiczyły pamięć i umiejętność tworzenia zdań podczas zabawy językowej „Nasza opowieść” oraz zaczęły tworzyć własną książkę. W czwartek dzieci prezentowały swoje ulubione lektury, poznały nową piosenkę „Przyjaciółka książka”, wykonały do niej improwizację ruchową ze wstążkami, wypowiadały się na jej temat, nauczyły się jej na pamięć i wspólnie ją śpiewały. Sześciolatki tego dnia wzięły też udział w ćwiczeniach gimnastycznych i kontynuowały rozpoczętą w środę pracę nad własnymi książkami. W piątek dokończyły książki, ozdabiając stronice tak, by były tam elementy ciekawe w dotyku, np.: kasza, piasek, ścinki materiału, pognieciony papier, makaron. Tego dnia wykonały również pracę plastyczno-techniczną „Zakładka do książki – pies, małpa”, aktywnie uczestniczyły w zabawie badawczej, sensorycznej „Mokry papier”, podczas której sprawdzały, w jaki sposób zachowują się różne rodzaje papieru pod wpływem wody, oraz brały udział w zabawie „Historyjka” podsumowującej zdobyte wiadomości i w quizie wiedzy. W tym tygodniu nie zabrakło również codziennych wyjść na świeże powietrze. Przedszkolaki regularnie rozwiązywały także indywidualnie karty pracy, utrwalając i rozszerzając swoją wiedzę oraz ćwicząc zdobyte umiejętności.
Drodzy Rodzice, prosimy o utrwalanie treści i ćwiczenie umiejętności, którym poświęcony był miniony tydzień. Wybierzcie się z Waszym przedszkolakiem do biblioteki i załóżcie mu kartę biblioteczną (jeśli jej jeszcze nie ma), wypożyczcie literaturę dziecięcą do poczytania w domu. Sami też bądźcie przykładem, czytajcie książki! Dziecko naśladuje rodziców, z domu wynosi zachowania, zainteresowania i działania, którym poświęcacie swój czas. Jesteście dla niego autorytetem! Jeśli sami będziecie czytać oraz czytać dziecku, ono zdecydowanie chętniej będzie sięgało po książkę.
Aby ćwiczyć umiejętności matematyczne i czytanie, możecie poprosić swojego sześciolatka o układanie książek według ustalonego klucza (od grubej do cienkiej, od dużej do małej) w domowym kąciku bibliotecznym, o przeliczanie ich, segregowanie, naprawianie zniszczonych pozycji, odczytywanie tytułów, odszukiwanie w tekstach poznanych do tej pory liter ze szczególnym uwzględnieniem F, f, otwieranie książek w przypadkowym miejscu i odczytywanie numeru strony, opowiadanie przeczytanych i/lub wysłuchanych książek.
Dzieci wraz z wychowawcami w związku z realizowanym tematem odwiedziły bibliotekę w SP nr 6 im. Władysława Broniewskiego, przedstawiły krótki program artystyczny oraz zapoznały się z zasadami korzystania z książek w tym miejscu a to dzięki pani Karinie. Zostały również zaproszone do obejrzenia sali klasy pierwszej w której zajęcia prowadzi pani Ewelina ucząca u nas języka angielskiego.
32-540 Trzebinia
Osiedle Gaj 32