REKRUTACJA 2025/2026
Opcje widoku
Ikona powiększania tekstu
Powiększ tekst
Ikona pomniejszania tekstu
Pomniejsz tekst
Ikona zmiany kontrastu
Kontrast
Ikona podkreślenie linków
Podkreślenie linków
Odnośnik do DEKLARACJA DOSTĘPNOŚCI
DEKLARACJA DOSTĘPNOŚCI
Resetowanie ustawień
Reset

Ratujmy naszą planetę!

Drodzy Rodzice!

Przedszkole jest dla dziecka miejscem radosnej zabawy i bezpiecznego poznawania świata, dającym fundamenty dobrego życia. Dlatego też poruszamy różnorodne tematy, kształtujemy postawy i cenne umiejętności, nawet jeśli można odnieść wrażenie, że działamy trochę na wyrost. Tak jest z ekologią – wydawać by się mogło, że dla czterolatków to zupełna abstrakcja i temat zbyt odległy od ich świata. Pamiętajmy jednak, że wytwarzenie nawyków to proces długotrwały, a stare przysłowie o Jasiu i skorupce ciągle pozostaje aktualne… 

Tematyka ekologii i postaw proekologicznych wiąże się w przypadku małych dzieci z wdrażaniem do dbania o najbliższe otoczenie, z doskonaleniem praktycznej umiejętności segregowania śmieci, oszczędzania wody i prądu, a to wszystko składa się na kształtowanie postawy odpowiedzialności za dobro wspólne, jakim jest Ziemia. 

Przedszkolaki dowiedziały się więc, co to znaczy dbać o przyrodę (opowiadanie „Przyjaciele przyrody”), poznały zasady dotyczące segregacji śmieci: kolory śmietników i surowce, które należy do nich wrzucać (zabawy „Uczymy się segregować śmieci”, „Wysypały się śmieci”, wiersz „Kosz na śmieci”), a także zastanawiały się nad tym, co się dzieje ze śmieciami i skąd się biorą niektóre przedmioty (zabawa „Przyjechała śmieciarka” i „Drugie życie śmieci”). 

Ciekawe były zajęcia i zabawy dotyczące źródeł energii – dzieci wskazywały przedmioty, które do swojego działania potrzebują prądu, rozmawiały o wiatrakach i panelach słonecznych, obserwowały przebieg eksperymentu „Co przyciąga puszkę?”. Podczas tych zajęć bazowały na ilustracjach i materiałach przygotowanych przez nauczyciela, a także na własnej wiedzy i doświadczeniach.  

Kontakt z muzyką klasyczną zapewnił dzieciom utwór „Skamieliny” z cyklu „Karnawał zwierząt”. Dzieci aktywnie słuchały muzyki, a mianowicie wykonywały akompaniament dźwiękowy do utworu i wytupywały rytm. 

Po tygodniu zabaw dotyczących ekologii na pewno będziemy pamiętać o oszczędnym korzystaniu z wody i mydła, o gaszeniu niepotrzebnie zapalonego światła i niewyrzucaniu papieru do zwykłego kosza na śmieci, tylko do pojemnika na makulaturę. 



„Pobawmy się razem” – nasze propozycje spędzenia czasu z dzieckiem:

 

  1. „Segregowanie śmieci”. W tej zabawie nie chodzi tylko o utrwalanie nawyku wyrzucania śmieci do odpowiedniego pojemnika (to przecież robi najczęściej dorosły, a nie dziecko), ale o zwrócenie uwagi dziecka na to, z jakim rodzajem odpadu mamy do czynienia, z czego zostało wykonane opakowanie. To zabawa w klasyfikowanie, a przy okazji poszerzanie dziecięcej wiedzy o świecie. 
  2. Zabawy ze spinaczami. Zwykłe klamerki do wieszania prania mogą spełniać ważne edukacyjne zadanie, ponieważ świetnie ćwiczą mięśnie dłoni i palców. Naciskanie spinacza wcale nie jest dla małych rączek łatwym zadaniem, ponieważ wymaga siły i precyzji. Proponujemy, aby nie tylko zaangażować dziecko w pomoc przy wywieszaniu prania, ale też w działania kreatywne – doskonałym pomysłem będą spinaczowe prace plastyczne (np. słoneczko z promykami ze spinaczy, jeż ze spinaczowymi kolcami, zwierzątka, które mają nogi ze spinaczy itp.). Trudniejszą zabawą jest przekazywanie za pomocą spinacza np. karteczek (spinaczem operuje  zarówno podający, jak i odbierający). Kto spróbuje, ten na pewno przyzna, że nie jest to zadanie łatwe nawet dla dorosłych. 
Data dodania: 2023-04-23 17:27:21
Data edycji: 2023-04-23 17:30:13
Ilość wyświetleń: 109

Partnerzy

Bądź z nami
Aktualności i informacje
Biuletynu Informacji Publicznej
Logo Facebook
Facebook
Biuletynu Informacji Publicznej