32-540 Trzebinia
Osiedle Gaj 32

W ramach realizacji projektu edukacyjnego dzieci uczestniczyły w zajęciach opartych na opowiadaniu Natalii Łasochy „Markotek z Wyspy Smutku”. Celem spotkania było poznanie emocji smutku, zrozumienie jej znaczenia oraz odkrycie sposobów radzenia sobie z tym uczuciem.
Podczas zajęć nauczyciel przeczytał opowiadanie, prezentując ilustracje. Dzieci uważnie słuchały historii o Matyldzie i Markotku, a następnie odpowiadały na pytania dotyczące treści. Wspólnie zastanawiały się, dlaczego bohaterka czuła smutek, jak go wyrażała oraz co pomogło jej poczuć się lepiej.
Przedszkolaki zwracały uwagę na mimikę i postawę postaci, ucząc się rozpoznawać emocje na podstawie wyrazu twarzy. Omówiły także wygląd Markotka i towarzyszącej mu chmurki – zauważyły, że jej kolor i kształt zmieniają się w zależności od nastroju bohatera. W kolejnej części dzieci wzięły udział w zabawie ruchowej „Gdy dopada smutek…”, podczas której naśladowały ruchy prowadzącego, recytującego rymowankę. Zajęcia te pomogły dzieciom w bezpieczny sposób wyrazić emocje poprzez ruch i gest, a wspólne przytulenie na zakończenie zabawy symbolicznie pokazało, że razem łatwiej pokonywać trudne uczucia. Następnie przedszkolaki pracowały z książeczką projektową, wklejając obrazki związane ze smutkiem, kolorując postać Markotka i rysując własne sposoby na poprawę nastroju. Rozmawiały o tym, że smutek – choć nieprzyjemny – jest potrzebny, bo pomaga nam lepiej zrozumieć różne sytuacje. Dzieci dowiedziały się, że warto mówić o tym, co nas martwi, i szukać wsparcia u bliskich.
Na zakończenie projektu Markotek wrócił na swoją Wyspę Smutku. Dzieci przykleiły jego sylwetę na plakacie projektowym i wspólnie zastanawiały się, jakie inne emocje – czyli Czuciaki – mogą tam mieszkać. Wspólnie doszły do wniosku, że smutek, tęsknota czy żal to uczucia, które każdy może czasem przeżywać, ale z pomocą przyjaciół i rodziny łatwiej je pokonać.















32-540 Trzebinia
Osiedle Gaj 32