REKRUTACJA 2025/2026
Opcje widoku
Ikona powiększania tekstu
Powiększ tekst
Ikona pomniejszania tekstu
Pomniejsz tekst
Ikona zmiany kontrastu
Kontrast
Ikona podkreślenie linków
Podkreślenie linków
Odnośnik do DEKLARACJA DOSTĘPNOŚCI
DEKLARACJA DOSTĘPNOŚCI
Resetowanie ustawień
Reset

Jesień w parku

Drodzy Rodzice!

Jesień jest doskonałą porą roku do obserwowania i poznawania przyrody – widać wtedy bardzo wyraźnie, wręcz z dnia na dzień, jak natura się zmienia. Wystarczy rozejrzeć się z zaciekawieniem dookoła, aby dostrzec piękno i zmienność barwnego jesiennego krajobrazu.  

Przedszkolaki też chętnie, w miarę możliwości i na swój sposób, poznają przyrodę. W mijającym tygodniu rozmawialiśmy dużo o lesie i parku, jesiennych skarbach, ptakach i zwierzętach. Słuchaliśmy odgłosów przyrody i próbowaliśmy zgadnąć, jakie zwierzęta je wydają – to ćwiczenie rozwija słuch, poprawia koncentrację uwagi i rozbudza zaciekawienie światem przyrody. Poznawaliśmy też nazwy ptaków i wskazywaliśmy ich charakterystyczne cechy. 

Ważnym tematem poruszanym przez nas w zeszłym tygodniu była wieloznaczność słowa skarb. Po wysłuchaniu opowiadania „Skarb znaleziony w parku” zastanawialiśmy się, co może być skarbem i dlaczego dla kogoś skarbem mogą się okazać zupełnie zwykłe rzeczy… Dzieci dowiedziały się również, jak należy się zachować w sytuacji znalezienia czegoś kosztownego i ważnego, np. dokumentów lub portfela. 

No i sami zbieraliśmy jesienne skarby! Przyniesione do sali i zgromadzone w kąciku przyrodniczym kasztany, żołędzie, liście, szyszki i inne dary jesiennej przyrody można przecież wykorzystać na wiele sposobów – rozpoznawać dotykiem (z zamkniętymi oczyma), przeliczać i porównywać, gdzie jest czegoś mniej albo więcej, wystukiwać kasztankowy rytm lub tworzyć jesienne ludziki. Można też prowadzić prawdziwe obserwacje i badania – sprawdzać, jak kasztany i żołędzie wyglądają w środku, oglądać je przez lupę, wykonać doświadczenie z szyszką, aby dowiedzieć się, co się z nią stanie pod wpływem wody. Wykorzystalismy dary jesieni do stworzenia ścieżki sensorycznej po  której próbowaliśmy przechodzić. Można też oczywiście po prostu się nimi bawić. I właśnie to wszystko robiły nasze przedszkolaki!

Mimo wielu przyrodniczych zabaw dzieci znalazły też czas na wykonanie jesiennej pracy plastycznej – malowały kredką liście jarzębiny oraz stemplowały owoce jarzębiny folią bąbelkową zamoczoną w farbie. 

 

„Pobawmy się razem” – nasze propozycje spędzenia czasu z dzieckiem:

 

  1. Jesienny spacer. W tym tygodniu nie mogło zabraknąć tej propozycji! Warto, korzystając z dobrej pogody, wybrać się do lasu lub parku, aby nazbierać jesiennych skarbów, poprzyglądać się kolorom liści i posłuchać odgłosów przyrody.
  2. „Jesienne rytmy”. W tej zabawie nie chodzi o rytmy muzyczne, ale o powtarzalność wzorów i układów przedmiotów. To ważne, aby dziecko zauważało regularność ułożenia przedmiotów (kasztan, szyszka, kasztan, szyszka itd.) i potrafiło kontynuować rozpoczęty rytm. Stopień trudności rytmów, dostosowany do możliwości dziecka, powinien wzrastać; warto też zadawać dziecku pytanie: „Co powinno być następne?”. Rytmy można układać z przeróżnych elementów, np. zabawek lub przedmiotów codziennego użytku.
Data dodania: 2023-10-15 07:35:27
Data edycji: 2023-10-15 07:41:00
Ilość wyświetleń: 126

Partnerzy

Bądź z nami
Aktualności i informacje
Biuletynu Informacji Publicznej
Logo Facebook
Facebook
Biuletynu Informacji Publicznej