REKRUTACJA 2024/2025
Opcje widoku
Powiększ tekst
Powiększ tekst
Pomniejsz tekst
Pomniejsz tekst
Kontrast
Kontrast
Podkreślenie linków
Podkreślenie linków
DEKLARACJA DOSTĘPNOŚCI
DEKLARACJA DOSTĘPNOŚCI
Reset
Reset

Jesień w parku

Drodzy Rodzice!

Jesień jest doskonałą porą roku do obserwowania i poznawania przyrody – widać wtedy bardzo wyraźnie, wręcz z dnia na dzień, jak natura się zmienia. Wystarczy rozejrzeć się z zaciekawieniem dookoła, aby dostrzec piękno i zmienność barwnego jesiennego krajobrazu.  

Przedszkolaki też chętnie, w miarę możliwości i na swój sposób, poznają przyrodę. W mijającym tygodniu rozmawialiśmy dużo o lesie i parku, jesiennych skarbach, ptakach i zwierzętach. Słuchaliśmy odgłosów przyrody i próbowaliśmy zgadnąć, jakie zwierzęta je wydają – to ćwiczenie rozwija słuch, poprawia koncentrację uwagi i rozbudza zaciekawienie światem przyrody. Poznawaliśmy też nazwy ptaków i wskazywaliśmy ich charakterystyczne cechy. 

Ważnym tematem poruszanym przez nas w zeszłym tygodniu była wieloznaczność słowa skarb. Po wysłuchaniu opowiadania „Skarb znaleziony w parku” zastanawialiśmy się, co może być skarbem i dlaczego dla kogoś skarbem mogą się okazać zupełnie zwykłe rzeczy… Dzieci dowiedziały się również, jak należy się zachować w sytuacji znalezienia czegoś kosztownego i ważnego, np. dokumentów lub portfela. 

No i sami zbieraliśmy jesienne skarby! Przyniesione do sali i zgromadzone w kąciku przyrodniczym kasztany, żołędzie, liście, szyszki i inne dary jesiennej przyrody można przecież wykorzystać na wiele sposobów – rozpoznawać dotykiem (z zamkniętymi oczyma), przeliczać i porównywać, gdzie jest czegoś mniej albo więcej, wystukiwać kasztankowy rytm lub tworzyć jesienne ludziki. Można też prowadzić prawdziwe obserwacje i badania – sprawdzać, jak kasztany i żołędzie wyglądają w środku, oglądać je przez lupę, wykonać doświadczenie z szyszką, aby dowiedzieć się, co się z nią stanie pod wpływem wody. Wykorzystalismy dary jesieni do stworzenia ścieżki sensorycznej po  której próbowaliśmy przechodzić. Można też oczywiście po prostu się nimi bawić. I właśnie to wszystko robiły nasze przedszkolaki!

Mimo wielu przyrodniczych zabaw dzieci znalazły też czas na wykonanie jesiennej pracy plastycznej – malowały kredką liście jarzębiny oraz stemplowały owoce jarzębiny folią bąbelkową zamoczoną w farbie. 

 

„Pobawmy się razem” – nasze propozycje spędzenia czasu z dzieckiem:

 

  1. Jesienny spacer. W tym tygodniu nie mogło zabraknąć tej propozycji! Warto, korzystając z dobrej pogody, wybrać się do lasu lub parku, aby nazbierać jesiennych skarbów, poprzyglądać się kolorom liści i posłuchać odgłosów przyrody.
  2. „Jesienne rytmy”. W tej zabawie nie chodzi o rytmy muzyczne, ale o powtarzalność wzorów i układów przedmiotów. To ważne, aby dziecko zauważało regularność ułożenia przedmiotów (kasztan, szyszka, kasztan, szyszka itd.) i potrafiło kontynuować rozpoczęty rytm. Stopień trudności rytmów, dostosowany do możliwości dziecka, powinien wzrastać; warto też zadawać dziecku pytanie: „Co powinno być następne?”. Rytmy można układać z przeróżnych elementów, np. zabawek lub przedmiotów codziennego użytku.
Data dodania: 2023-10-15 07:35:27
Data edycji: 2023-10-15 07:41:00
Ilość wyświetleń: 108

Partnerzy

Bądź z nami
Aktualności i informacje
Biuletynu Informacji Publicznej
Logo Facebook
Facebook
Biuletynu Informacji Publicznej